مصاحبه خبرگزاری مهر با "اشکان جواهری" مدیر و موسس مجموعه دورهمی

 


پیش از برگزاری بزرگترین گردهمایی طراحان و ناشران بازی های رومیزی در Essen آلمان که مجموعه دورهمی در حال آماده سازی خود برای حضور در این نمایشگاه بود، گروه فرهنگ "خبرگزاری مهر" گزارشی با عنوان "بازی‌های فکری رومیزی میان بازی‌های رنگارنگ موبایلی گُم شده‌اند" را در تاریخ 14 مهرماه 98 منتشر کرد که در آن مصاحبه ای نیز با مدیر و موسس مجموعه دورهمی، آقای "اشکان جواهری" انجام شده بود. بخشش هایی از این گفت و گو را با هم می خوانیم:

 

 


در دنیای بازی‌های رنگارنگ موبایلی امروزه «برد گیم‌ها» به سختی مخاطبان خود را نگه داشتند اما در دنیا هنوز طرفداران خاص خودش را دارد. در هفته‌های آینده بزرگترین نمایشگاه بردگیم در اسِن آلمان برگزار خواهد شد و یکی از تولیدکنندگان بازی‌های رومیزی برای اولین بار در این نمایشگاه حضور دارند اشکان جواهری یکی از تولیدکنندگان بازی‌های رومیزی درباره حضورش در این نمایشگاه می‌گوید: گروه ما نزدیک به ۵ یا ۶ سال است که در زمینه بازی‌های رومیزی (بردگیم) فعالیت می‌کند و با ساخت و تولید بازی‌ها تصمیم گرفتیم که در بزرگترین نمایشگاه بردگیم آلمان شرکت کنیم برای طی کردن پروسه و شرکت در این نمایشگاه با مرجع بازی‌های رومیزی به نام «بُردگیم گیک به معنی خوره‌های بازی‌های رومیزی» ارتباط گرفتیم، البته این معتبرترین گروه دنیا در زمینه بازی‌های رومیزی هستند که اگر کسی قصد دارد بازی ثبت کند یا وارد این حوزه شود باید به عنوان مرجع بازی خود را در مرجع ثبت کند. این مرجع به صورت دقیق و پیوسته برنامه‌های مختلف دارند، ایونت‌های جهانی دارند، در هر نمایشگاه‌های خارجی شرکت می‌کنند و منبع معتبر در بازی‌های رومیزی دنیا هستند.

 
 

چرا دولت برای تولید بازی‌های فکری و سرگرمی حمایتی نمی‌کند؟


 
 

او ادامه می‌دهد: هر سال در شهرهای مختلف نمایشگاه بازی برگزار می‌شود که نمونه آن نمایشگاه اسِن آلمان است که بزرگترین نمایشگاه بازی در دنیا به حساب می‌آید. گروه بازی‌سازی ما اولین گروه ایرانی است که امسال در این نمایشگاه غرفه گرفته‌ایم تا بازی‌های رومیزی‌مان را در فضا و سطح گسترده‌تر معرفی کنیم و در معرض نمایش مخاطبان قرار دهیم. بازی‌های رومیزی ما برای شرکت در این نمایشگاه با عنوان «شب مافیا»، «اسم‌وفامیل» که اقتباسی هستند و بازی «دو خوان» و «آخرین ایستگاه» که طراحی مجموعه‌مان است که البته در تهران منتشر نشده است، از همین رو ما قصد داریم در نمایشگاه این بازی‌ها را معرفی کنیم تا ناشر خارجی امتیاز این بازی‌ها را بخرد. البته یکی دیگر از امتیازات گرفتن لایسنس است. همچنین برای اینکه با شرکت‌های مختلف در زمینه بازی‌ها مشارکت و تعامل داشته باشیم تا با اندیشه‌ها و تفکرات دیگر فعالان این حوزه آشنا شویم که هم شرایط را بهتر بسنجیم و هم بازی را برای آنان توضیح ‌دهیم که بازی چگونه است و روش بازی به چه نوعی است!

جواهری درباره نوع حمایت‌های دولتی از بازی‌های رومیزی و کسانی که در این زمینه فعالیت دارند، می‌گوید: هر چقدر به دنبال این بودیم که از سوی دولت برای اجرای طرح بازی‌های رومیزی و معرفی آن به مخاطبان کمک و حمایتی بگیریم اما هیچکس ما را در این راه یاری نکرد. همچنین با ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز دراین باره صحبت کردیم، استقبال هم کردند اما هیچ‌نوع حمایتی صورت نگرفت.

او درباره ممیزی‌ها و سختی‌های ثبت بازی‌های رومیزی ادامه می‌دهد: ببینید یک بازی به نام «پسرخوانده» ساخته شده است که در ژانر وحشت است و شخصیت‌های موجود در بازی یکدیگر را می‌کُشند، این بازی سال گذشته به عنوان بازی برتر شناخته شد، امتیازهای زیادی گرفت، در جشنواره‌ها شرکت کرد و جوایز بسیاری کسب کرد حتی وزیر ارشاد از غرفه آنان در جشنواره بازدید کرد و تریبون خوبی برایشان ایجاد شد، با این حال من بازی طراحی کردم و به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بُردم تا بازی را ثبت کنند اما به موضوعاتی ایراد گرفتند مثلا چرا فلان شخصیت چاقو دستش است یا اینکه چرا فلانی اسمش این است با ایراداتی آن را ثبت نکردند در حالی‌که من بازی  شب مافیا را که طراحی کردم رده سنی مثبت ۱۶ هم داشت اما ثبت نکردند و گفتند که باید اصلاحات بر روی آن انجام شود. این نوع تبعیض‌هایی که وجود دارد مانع پیشرفت این نوع بازی‌های رومیزی می‌شود.

 
 

ایرادات بنی‌اسرائیلی یا سانسور درست


 
 
 
 
هر چقدر به دنبال این بودیم که از سوی دولت برای اجرای طرح بازی‌های رومیزی و معرفی آن به مخاطبان کمک و حمایتی بگیریم اما هیچکس ما را در این راه یاری نکرد. همچنین با ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز دراین باره صحبت کردیم، استقبال هم کردند اما هیچ‌نوع حمایتی صورت نگرفت.